09 Nov

Alle børn skal udfordres

Det er ikke for sjov. Det er faktisk slet ikke sjovt, at mange elever går ud af folkeskolen uden at have lært det, de har brug for. At de har mistet nysgerrigheden. Eller endnu værre: At de har mistet troen på, at de kan lære.

I mange år har skolepolitikken handlet om tests, sammenligninger og kontrol. Christiansborg har spyttet nationale tests, elevplaner og kvalitetsrapporter ud og brugt PISA-tal til at skælde hinanden og skolerne ud.

Som Radikale Venstres forhandler er jeg ikke kommet igennem med at afskaffe de nationale test, men jeg har undgået, at der er kommet flere. Jeg har sørget for, at kvalitetsrapporterne kun skal laves hvert andet år i stedet for hvert år. Og jeg gik ind til forhandlingerne om en ny folkeskole for at skifte kontrol ud med tillid: I stedet for at hænge dårlige skoler ud på tilsynslister frikøber vi nu nogle af de dygtigste lærere som læringskonsulenter til at hjælpe skolerne med at blive bedre.

Min drøm er, at børns baggrund ikke skal afgøre deres fremtid. Alle elever skal udfordres og opsluges. Hver dag. Vi skal nedbryde det kunstige skel mellem at satse på eliten eller de svageste, for det handler om at få alle elevers talenter i spil.

Fra politisk side skal vi stille krav til, at alle skoler arbejder systematisk med at forbedre undervisningen, men hver skole skal udvikle en strategi, som giver mening for dem.

Vores elever skal bygge en katedral, ikke bare sætte klodser oven på hinanden. Det giver klæbehjerne – og så kan de slet ikke undgå at synes, at det er sjovt at gå i skole.